DUE CAPRICCI 

Datum vzniku

1983

Obsazení

housle, flétna, dva hoboje, dva klarinety, dva lesní rohy, dva fagoty

Části / věty

Habanera

Valse

Interpretace

15.3.1984, Koncert ve Smetanově muzeu, Praha 1,Novotného lávka 1, Společný autorský večer Jarmila Burghausera a Karla Skleničky, Alexander Kemény a Pražská dechová harmonie

Všeobecná a formální charakteristika

Druhou skladbou Karla Skleničky jsou Due capricci, tedy dvě rozmarné skladby. Autor se zde odvážil něčeho, čímž se v klasické hudební literatuře nesetkáme: spojení sólových houslí s dechovým souborem . Karel Sklenička tu napsal virtuózní houslový part a zkouší různé možnosti zvukových kombinací.

První capricci je Habanéra, kubánský tanec přenesený do Španělska. Má sudý takt a je o něco pomalejší než tango. Skladatel tu hýří nápady, objevují se parodie jiných skladatelů, karikaturní názvuky různých hudebních stylů. Je to nespoutaná hra s rytmem, s hudbou, až do potutelností.          

Druhé capricci je nazváno Valse, valčík. Rychlá věta s pomalou střední částí. Ale neberme název příliš vážně. Tříčtvrteční takt se místy skrývá k nepoznání a jinde zní spíše jako valse triste či marche funébre

Due capricci dávají příležitost poznat jiný charakteristický rys Skleničkovy tvorby: jeho osobitý humor. Skladatelův smích je někdy bezstarostný a svérázně rozpustilý, jindy je to smích s hořkostí v srdci, smích tváří v tvář koncům člověka, smích nostalgický až smutný, nejspíše však patrně smích vítězství nad absurdnostmi života, a tedy smích naděje – proti vší naději (průvodní slovo dr. Karla Šprunka).


Odběr novinek

Zde si můžete nastavit odběr novinek. Pokud dojde na těchto stránkách k nějaké změně, doplnění apod., dostanete upozornění na svůj mail.